Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dialogisk læsning

Tegnet billede af børn og en voksen der læser

I kornvænget bruges dialogisk læsning, som en metode til at støtte barnets sproglige udvikling.

Metoden er baseret på en generel teori om, at erfaring og øvelse gør mester – og særligt på at erfaring med at bruge sprog, at modtage konstruktiv og positiv feedback omkring sit sprog, samt at være sammen med en voksen omkring en billedbog, kan fremme børns sproglige udvikling.

Dialogisk læsning foregår i små grupper (3-5 børn) som sammen med en voksen fordyber sig i en bog. Målet er at det i sidste ende er børnene der bliver fortællere af historien/bogen. I disse små grupper læses den samme bog tre gange, gerne inden for en uge, dog læses bogen forskelligt fra gang til gang.

Første gang læses bogen uden afbrydelser. Bagefter taler vi om bogen.
Anden gang inddrages børnene mens der læses, dette ved at den voksne og børnene stiller spørgsmål og der snakkes om f.eks. nye ord og deres betydning.
Tredje gang inddrages børnene mere; de fortæller / læser bogen ved brug af billederne og ud fra hukommelsen.

Sideløbende laves der også en kreativ aktivitet, med udgangspunkt i bogens handling.  

Gode råd til forældre: http://laeseleg.dk/gode-raad-til-foraeldre/