Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kultur, æstetik og fælleskab

billede af figur

Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udvikle sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden. 

Pædagogiske mål for læreplanstemaet Kultur, æstetik og fællesskab:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. 

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier. 

I Kornvænget arbejder vi målrettet på at børnene skal føle sig som en del af fælleskabet. Barnet skal opleve at have en værdi og føle at kunne byde ind fælleskabet med deres kompetencer. I fælleskabet skal man på demokratisk vis kunne øve at argumentere og forhandle - gerne med hjælp fra en pædagog. For at styrke fællesskabsfølelsen har børnene har medbestemmelse i hvilke aktiviteter der forekommer i hverdagen - og vi lægger stor vægt på at følge børnenes spor og tage fat i hvad der rør sig i børnegruppen. 

Vi har et skabende læringsmiljø, hvor materialer, som bla. farveblyanter, papir, sakse, pap og lim er frit tilgængeligt, så kreativiteten og de æstetiske udtryk kan få frit spil.  

Vi arbejder med æstetikken, med både indtryk og udtryk, bla. via sang, historiefortælling, film, foto med iPad og kreative udfoldelser med forskellige materialer.  

Derudover arbejder vi med det æstetiske udtryk i både små og store grupper, hvor man kan være f.eks. aldersopdelt for at kunne lave noget alderssvarende. Og andre gange arbejder vi på kryds af alder for at kunne lære af hinanden, hvilket bl.a. styrker fællesskabsfølelsen af lære fra sig og herigennem have følelsen af at have en værdi. 

I Kornvænget er vi en institution som vægter udeliv højt og er som regel til hverdag ude fra middag til vi lukker. Da læringsmiljøet forekommer gennem hele dagen, er det naturligt for os, at der lægges stor vægt på, at der også på legepladsen og på ture skabes plads og rum til at børnene kan udfolde sig kreativt. Både i æstetiske udtryk, men ligeså at kunne byde ind med kreative ideer i en leg, for herigennem at styrke relationer og fællesskabsfølelsen. Vi guider børnene ved at være synlige anerkendende voksne, som gerne kommer med ideer til at inspirere fantasien og kreativiteten - både i æstetiske udtryk, så vel som i legen. Vi har desuden papir og blyanter tilgængeligt på legepladsen og tager gerne maling og lign med ud, for at kreativiteten også i dette læringsmiljø kan udfoldes. 

Æstetik opfatter man og handler kreativt - via æstetiske indtryk får børnene en æstetik bevidsthed, som herigennem styrker deres evne til at handle og tænke kreativt.

Barnesynet

I Kornvænget skal alle børn føle sig som en del af fælleskabet. De skal have mulighed for at udforske forskellige fælleskaber og kulturer. Derudover skal børnene præsenteres for forskellige æstetiske indtryk og udtryk.  Der skal være mulighed for at kunne eksperimentere, afprøve og øve sig inden for forskellige kunstarter. 

Sådan arbejder vi i Kornvænget:

Vi opfordre forældrene til at medbringe genbrugsmaterialer, så som toiletruller, mælkekartoner mm., når vi er i gang med forskellige kreative projekter. Vi afholder indimellem ferniseringer for forældre, hvor man kan komme og beundre børnenes æstetiske produkter, men man er altid velkommen til at tage sit barn i hånden og inspirere stuerne løbende.

• Vi arbejder målrettet med at fremhæve det enkelte barns styrker og værdier, for herigennnem at styrke barnets fællesskabsfølelse. 

• Børnene skal have mulighed for at udtrykke sig æstetisk og kreativt i hverdagen, og vi har derfor materialer læggede tilgængeligt i børnehøjde.

• Vi opfordrer og igangsætter gerne struktureret aktiviteter med et æstetisk præg. Både i små og i større grupper, hvor der kan arbejdes målrettet og mere “løst” afhængigt af aktiviteten. 

• I Kornvænget lægger vi vægt på kulturelle traditioner, så som bl.a. jul, påske, fastelavn og halloween mm. 

• Vi er aktive brugere af kulturinstitutioner i nærområdet, som bl.a. biblioteket og biografen

Aktiviteter

Kulturtema:

Vi har haft et længere tema forløb om kultur. I dette forløb undersøgte vi i aldersopdelte grupper, hvor mange og hvilke forskellige nationaliteter der var repræsenteret i børnegruppen. Vi arbejdede med flag fra de forskellige lande, derudover undersøgte vi hvilke transportmuligheder, der er til at komme derhen. Alle børn fik til opgave, sammen med deres forældre at finde et billede af deres hus i Danmark og et billede af “deres” hus (oftest bedsteforældrenes hus) i udlandet. Et stort verdenskort blev hængt op, og for at synliggøre distancen mellem landene trak vi en snor fra Danmark ud til de andre lande. 

Hele projektet blev afsluttet med en fællesfrokost, hvor alle børn havde medbragt en klassisk ret, som repræsenterede deres nationalitet.